Styrelsen för Oasmia Pharmaceutical AB har inför årsstämman den 25 september 2017 informerats från bolagets valberedning om följande.

Valberedningen föreslår att styrelsen, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska bestå av fem stämmovalda styrelseledamöter utan suppleanter.

Valberedningen föreslår omval av Julian Aleksov, Lars Bergkvist, Bo Cederstrand och Alexander Kotsinas som styrelseledamöter. Vidare föreslås nyval av Per Langö som styrelseledamot. Till styrelseordförande föreslås omval av Julian Aleksov.

Per Langö har stor erfarenhet av att lansera och etablera globala produkter inom olika terapeutiska områden. För närvarande är han anställd av Nestle Skin Health och bor samt arbetar i USA. Han har en masterexamen i ekonomi från Uppsala Universitet.

Valberedningen föreslår att till styrelseledamot ska utgå arvode med 150 000 kronor per år med undantag för styrelseordföranden som ska erhålla 300 000 kronor per år. Styrelseledamot som uppbär annan lön eller annan ersättning från bolaget ska emellertid inte erhålla styrelsearvode.

Valberedningen har tidigare lämnat förslag till beslut om valberedning, vilket inkluderats i kallelsen till årsstämman och redovisats i valberedningens förslag på bolagets webbplats. Valberedningen har emellertid beslutat att ändra sitt förslag på sätt att följande två meningar utgår: ”Styrelsen ska inte utgöra majoritet av valberedningens ledamöter.” och ”Styrelsens ordförande, eller annan styrelseledamot, får inte vara valberedningens ordförande.”

Valberedningen inför årsstämman 2017 består av följande ledamöter: Julian Aleksov (valberedningens ordförande), representerandes Alceco S.A., Bo Cederstrand, representerandes Alceco S.A. och Per Arwidsson, representerandes Granitplattan AB.

Valberedningens övriga förslag inför årsstämman den 25 september 2017 och motiverade yttrande, samt mer information om föreslagna styrelseledamöter återfinns på bolagets webbplats www.vivesto.com

Julian Aleksov, Valberedningens ordförande

Tel: 018 – 50 54 40